Kako da napišeš knjigu?

Mnogi ljudi kreativne poslove tretiraju kao čistu zabavu. A sve što kreativna osoba radi je uvek čista zabava i ništa ozbiljno, zar ne? Naravno, pogrešno.

Bilo koji uspešan pisac reći će vam da je pisanje naporan posao koji treba preduzeti sa svom odgovornošću. Dakle, ako želite da nastavite – na primer – da pišete čistu zabavu to biste trebali raditi samo iz zabave. Trebali biste to zadržati kao svoj mali hobi i ne očekivati da će to ikada postati vaš posao sa punim radnim vremenom.

S druge strane, ako želite da budete pisac sa punim radnim vremenom, morate se prema tome odnositi sa velikom ozbiljnošću. Kao i bilo koji drugi posao, pisanje sugeriše puno rituala i navika. Ovo je posebno slučaj kada je u pitanju pisanje vaše prve knjige – vrlo ozbiljan poduhvat koji se ne može olako shvatiti. Ovi rituali ne samo da vam čine posao ne samo lakšim već i uzbudljivijim i prijatnijim. Evo nekih od njih:

Zamislite sebe kako radite produktivno

Kao osoba koja se bavi kreativnim zanatom, trebalo bi da imate vrlo bogatu i živu maštu. Štaviše, vaša mašta utiče na vaš svakodnevni život. Na neki način ima moć nad vama. Sada, kada se odlučite da napišete određeni komad (esej, poglavlje, svoju prvu knjigu itd.), Možda ćete ponekad primetiti da nerado počinjete da pišete. Verovatno ćete se složiti da zamišljate sebe kako se naginjete nad tastaturu i teško nalazite šta biste napisali.

Ako je tako, onda ste pustili mašti da vam stoji na putu umesto da vam pomogne. Odugovlačite jer ste se zamislili na ovaj način. Dobra vest je da ste vi i dalje zaduženi za proces, a možete ga promeniti nabolje jednostavnim predstavljanjem sebe kao rog izobilja reči. Dakle, budite ohrabreni da svaki dan provodite neko vreme samo sedeći i zamišljajući sebe kao plodnog pisca i radujući se tome. Možda nekome izgleda glupo, ali samo probajte – i budite uvereni, osetićete efekat.

Naučite da upravljate svojim vremenom

Ovo se možda čini nimalo pametnim, ali želeli bismo da uđemo u malo više detalja. Bez obzira da li radite na knjizi koju će objaviti velika izdavačka kuća ili na e-knjizi, to je i dalje veliki deo posla. Kao takav, podstiče odlaganje. Dakle, na vama je da se disciplinujete tako što ćete svaki dan deo svog vremena posvetiti pisanju. Svoju normu možete sami definisati – to može biti jedan sat ili hiljadu reči dnevno.

Ako još uvek niste upisali svoj posao sa punim radnim vremenom i morate da odete u kancelariju, možete se probuditi ranije i pisati ujutro. Čak i ako niste jutarnja osoba, i dalje ćete shvatiti da je ovo sanjivo stanje savršeno za kreativno pisanje.

Pišite dnevnik

Velike su šanse da se možete setiti slučaja ili dva kada vas je neka ideja pogodila, recimo, kada ste bavili namirnicama i pomislili ste da o tome morate pisati čim se vratite na računar. Ipak, kada ste došli do svog računara, više se niste mogli setiti o čemu ste želeli da pišete! Ne bi li bilo sjajno pohraniti sve svoje ideje na jednom mestu? To ne mora biti stvarni papirni časopis. To bi mogla biti i aplikacija na vašem telefonu ili diktafon – sve što vam najbolje odgovara.

Ne osuđujte sebe pre nego što završite

Svako od nas je svoj najgori kritičar (zapravo, ovo se odnosi ne samo na pisanje.) Dok pišemo, imamo izuzetno iskušenje da nastavimo sa ocenjivanjem svog rada i na kraju kritikujemo sebe. Ova kritika je, međutim, retko konstruktivna, jer smo se već potrudili i ne možemo zaista ponuditi ništa bolje.

Ono što treba da shvatite je da dok pišete – u fazi ste pisanja, a faze lekture i korekcije slede kasnije. U skladu sa tim, vreme za kritiku i traženje boljih rešenja doći će kasnije. A sada – samo pišite!

Rešite se ometanja

Pisanje je vrsta posla koji zahteva puno fokusa da bi se obavilo ispravno. Dakle, kada sednete da pišete, morate biti sigurni da vam ništa ne odvlači pažnju. Obavestite porodicu i prijatelje da vas neće uznemiravaju, isključite mobilni telefon i uklonite ga iz vida itd. Ako morate da pišete na mobilnom telefonu, pogledajte aplikacuju Focus Writer. To je aplikacija za pisanje koja  blokira obaveštenja svih ostalih aplikacija kada je otvorite, tako da možete jednostavno raditi svoje stvari bez ometanja.

Probudite inspiraciju i redovno vežbajte pisanje

Istina je da ne možete jednostavno zgrabiti inspiraciju za vrat i prisiliti je da radi za vas, što je vrlo žalosno. Međutim, možete se učiniti otvorenijim za inspiraciju. Možete jednostavno sedeti i razmisliti o svojoj knjizi: svoje početne ideje, delove koje ste već napisali, stvari koje su vas inspirisale da ovo prvo napišete i stvari takve vrste.

Možete vežbati i Asocijativno pisanje, pogledajte na mom sajtu neke od vežbi za pisce ili se priključite mojim webinarima gde vežbamo pisanja i maštu zajedno.

Ne prestajte da čitate

Nije tačno pretpostaviti da kada jednom i sami postanete pisac, više ne morate čitati ono što drugi ljudi pišu. Jednostavno rečeno, morate da nastavite da čitate ako želite da poboljšate svoje pisanje. Ostanite otvoreni za nova iskustva

Čitanje drugih autora jedini je način za dobijanje novih ideja. Kao što svi znamo, inspiracija je uvek neuhvatljiva i neočekivana. Dakle, nove ideje možete dobiti iz svih vrsta iskustava. Pisanje u drugom žanru, eksperimentisanje sa slobodnim pisanjem, putovanja, programiranje itd … ima puno različitih stvari koje možete isprobati.

Poenta svake od ovih navika nije u tome da se primorate na pisanje: kreativno pisanje nije montažna traka u fabrici. Poenta je da nastavite da pišete jer uživate. Više ste nego dobrodošli da isprobate bilo koji ili sve moje skromne predloge. Kao kolega pisac, takođe vam želim dobrodošlicu da podelite svoje navike i rituale vezane za pisanje!

Ako ti se sviđa, podeli...