5 sigurnih znakova da ti je kreativnost jača strana

5 sigurnih znakova da ti je kreativnost jača stranaPiše: Maja Žikić

Od svih naših aktivnosti, samo one koje su prožete kreativnošću mogu da pruže ispunjenje kojem mi težimo, a koje tek nekolicina zaista i oseti. Sve što nam je zanimljivo, važno, ali i ljudsko, nastalo je kao posledica kreativnog delovanja. Kada smo kreativni, možemo osetiti da živimo punim plućima. Ova osobina nesumnjvo obogaćuje našu sadašnjost, a unosi i dozu nepredvidljivosti u našu budućnost. Ko još može da planira budućnost, kada sadašnjošću vlada ova pokretačka sila?

Nije iznenađenje da kreativni ljudi dele slične karakterne osobine ili radne navike.

Ne plašiš se da prigrliš poraz

Ikada pokušao. Ikada pao. Nema veze, pokušaj ponovo. Padni opet. Padni bolje.

Semjuel Beket

 Ideja da teški trenuci i krizne situacije mogu da posluže kao okidač za pozitivne promene nije se nedavno rodila. Vekovima je ova tema prisutna u religiji, filozofiji, književnosti, a poslednjih decenija ovaj fenomen predmet je sistematskog proučavanja od strane brojnih kliničara i naučnika.

Istraživanja pokazuju da nakon suočavanja sa životom u njegovom najgorem izdanju često sledi nešto što se na polju pozitivne psihologije koje postaje sve značajnije naziva posttraumatski rast. Naime, kada se usled kakvog brodoloma nađemo izvan naših sigurnih zona naše viđenje sveta iz korena se menja. Tom iznenadnom promenom perspektive pruža nam se veličanstvena prilika da sa svežim pogledom u očima sagledamo mogućnosti koje ranije nismo primećivali, a što je od nesumnjivog značaja kako za našu kreativnost, tako i za naš lični razvoj.

Ne čekaš prilike, stvaraš ih

Čuvena krilatica kaže da ko čeka taj i dočeka. Ukoliko na trenutak ostavimo narodnu mudrost po strani,   uviđamo da čitav život može proći u čekanju, a da se idealna prilika, bilo na ličnom, bilo na profesionalnom planu, nikada ne ukaže. Jedna od odlika kreativnih ljudi upravo je sposobnost da karte okrenu u svoju korist i stvore priliku tamo gde ona naizgled ne postoji.

Ipak, visok kreativni naboj u kombinaciji sa nepresušnim optimizmom lako se može pretvoriti u mač sa dve oštrice. Pre upuštanja u nove kreativne podvige, izrazito je neophodno da poznajemo sopstvene granice. Gorka je istina da nismo savršeni. Što se pre potrudimo da uvidimo naše slabosti lako ćemo ih nadograditi tuđim snagama.

Postoji li nešto bolje od kreativne razmene dobrih ideja?

Radoznalost je tvoj najveći pokretač

Nemam neki poseban talenat. Samo sam strastveno radoznao.

 Albert Ajnštajn

 Radoznalost je definitivno karakteristika koja odvaja pisce od običnih smrtnika. Najveći kreativni umovi sa radoznalošću osmatraju svet koji ih okružuje. Izrazito ih zanima način na koji stvari funkcionišu. Radoznalost ih motiviše da uče, istražuju i neprestano tragaju za novim idejama koje će pokrenuti kreativnu varnicu u njihovim umovima.

Kada je u pitanju kreativno pisanje, podsticanje radoznalosti je ključno. Potrebno je samo da postaviš pravo pitanje da te preplavi more ideja. Evo nekoliko primera:

Ko sam ja?

Kome veruje moj protagonista, a ko mu je neprijatelj?

Čemu teže moji likovi? Gde žele da budu?

Šta motiviše moje protagoniste da preduzmu drastične mere?

Kada bi sve trebalo da se završi?

Zašto je moja priča važna?

Koja će se osećanja probuditi u čitaocima dok čitaju moje delo?

A ti, pišče? Koja pitanja bude tvoju maštu i podstiču tvoju kreativnost?

Veruješ u moć sopstvene intuicije

Briljantni govor koji je Stiv Džobs održao 2005. godine na Stanfordu pravo je malo blago. Ovaj kreativni vizionar kristalizovao je najvažnije lekcije kojima ga je život naučio, a između ostalog ukazao je na to koliko je važna upornost ali i insistiranje na moći intuicije prilikom traženja istinskog poziva:

Morate pronaći ono što volite. To podjednako važi i za posao i za vaše partnere. Vaš rad zauzeće veliki deo vašeg života i jedini način da budete istinski zadovoljni jeste da radite ono što smatrate da je sjajan posao. Jedini način da se bavite sjajnim poslom jeste da volite to što radite. Ako to još uvek niste pronašli, tražite dalje. Ne odustajte. Kao što je to slučaj sa svim pitanjima srca, znaćete kad to pronađete, a kao u svim sjajnim vezama, kako godine prolaze, biće sve bolje i bolje. Dakle, nastavite da tražite dok to ne pronađete. Ne odustajte!

Stvaraš samo u trenucima kada ti to odgovara

 Vladimir Nabokov pisanja bi se latio rano izjutra, neposredno nakon što bi se probudio. Prvi odmor pravio bi oko 9.30 i to da bi doručkovao sa suprugom Verom. Francuska književnica i filozof Simon de Bovoar priznala je jednom prilikom da ne funkcioniše najbolje ujutru, te da svoj kreativni dan započinje šoljicom čaja oko 10 časova. Sa druge strane, idealni uslovi za kreativno stvaranje poprimaju sasvim drugo značenje kada je u pitanju Čarls Bukovski. Njegov prosečan dan nije počinjao pre podneva, a sa pisanjem bi kretao tek oko 21.30.

Nije li očigledno da osobama sa jakim nagonom za kreativnim stvaranjem nije teško da pronađu idealno vreme kada se kreativne varnice u njihovim umovima lako rasplamsaju?

 


Maja Žikić – neopisivo zaljubljena u jezik, reči, kao i kreativne industrije. Uverena da su kreativnost i inovativnost ključevi koji otvaraju vrata uspeha. Trenutno gradi mrežu kreativnih ljudi, te joj se pridružite na portalu Rumsterdam.


 

[section title=””]

Usavrši svoje pisanje, sada!

darko profil 3 cb

Ja sam prof. dr Darko Tadić, i već 20 godina se bavim pisanjem, copywriting-om i komunikacijama.

Da li je pisanje tvoj život, tvoja strast, muza koja neće da te ostavi na miru? Ako jeste, onda iskoristi priliku i usavrši svoje pisanje. Radionice kreativnog pisanja služe upravo za to!

Ako si početnik u pisanju, nauči osnovne tehnike zanata pisanja, osnove dramaturgije izgradnje likova, postavke, tehnike pričanja priče. Možda  želiš da postaneš profesionalni pisac i da živiš od pisanja? Imaš svoj blog i voliš da pišeš?  Nauči sve o copywriting-u, pisanju za  Blog i Interent, freelancer poslu, i pisanju za biznis.

Radionice pisanja će ti u tome pomoći! Sve je u komunikaciji, zar ne?

[button color=”primary” size=”small” url=”https://www.kreativnopisanje.org/” target=”self”]SAZNAJ VIŠE[/button]

[/section]

 

Ako ti se sviđa, podeli...

Ostavite odgovor