fbpx

Kako se pišu UZBUDLJIVE kratke priče?

 

Seo si i napisao kratku priču. Onda su neki tvoji prijatelji i kritičari uhvatili da je pročitaju. Odgovor koji si dobio: Da…dobra je. Stvarno. Baš si lepo to napiso. Nego, daj još dva piva, nek ide život.

Najbolji način da se sjebeš, totalno. Odeš kući, sa rupom u glavi. Kakvo sranje. Priča je lepa i..dosadna. Obična. Ima sva slova i pismeno napisana. Ali, fali nešto. Šta?

Kako da napraviš kratku priču koja je DRAMATIČNA?

U radionicama kreativnog pisanja, stalno se vrtimo oko ove teme. Šta je to što dobru priču razlikuje od loše? Akcija? Likovi? Tema? Ili sve to imaš kako treba, ali prosto nije uzbudljivo. Ne pomera nikoga sa stolice. Svi se smeškaju i tapšu te po glavi, a tebi raste rep.

Skoro mi je jedna polaznica radionice poslala napisanu kratku priču. Lepo napisano, sve kako treba, i tragični likovi, zla sudba, suze samo što ne poteku, ali…Ona je htela da je baci u kantu. I onda smo seli i pretresli stvar. Dakle…

Tehnike za dramatičnost

Svi mi koji volimo da čitamo, kad dohvatimo neku knjigu, preselimo se u fantastični svet mašte. Preselimo se u svet pisca da uživamo u drami. Drama je uzbudljiva, pomera nam život. Ali ona mora da bude zanatski dobro napisana. Evo kako:

Ostavi nešto publici da izmašta.

To je ono kad se kaže da oćeš nekoga da izludiš. Izazivaš ga tako što mu saopštiš da znaš jednu tajnu, ali nećeš da mu je kažeš. U pričama, kao i u životu, ono što nije rečeno drži ljude u napetosti i neizvesnosti. Uvek postoji neki nagoveštaj, ali…Prevareni muž obično za neverstvo sazna poslednji. Lol. Samo se potrudi da ne preteraš u ovom golicanju. Onda dobiješ kontra efekat i uprskaš stvar. Do balčaka.

 

ekursevi

ISKORISTI PRILIKU – UPIŠI E-KURS! 

E- kursevi su poseban oblik online radionica u kojima možeš da učiš veštine i zanat pisanja potpuno samostalno, bez mentora.

Odaberi temu, upiši kurs i dobijaćeš lekcije i vežbe direktno elektronskom poštom u tvoj Inbox.

SAZNAJ VIŠE OVDE

 

Kaži više sa manje.

Kratke priče koje su zasnovane na verbalizovanim rečenicama (više priče nego pokazivanja) i intezivnim detaljnim opisivanjem (teška deskripcija), često izgledaju prosto – ravne. Dosadne. Kao da čitaš novinski izveštaj ili poslovnu statistiku.

Šta činiti? Skrati rečenice. Dijalog svedi na ono osnovno, kratko i jasno. Dijalog ne služi za razglabanje nadugačko i naširoko. Kada se fokusiraš na kratke, značenjske rečenice, akciju likova i neophodni dijalog, tada dolaziš do minalističke suštine koja puno govori. Seti se:

Jednostavnost je vrhunac prefinjenosti.

Na taj način ćeš kreirati vrhunski osećaj za dramu, napetost, krizu i razrešenje. Olakšanje u svakom smislu.

Nek se čitalac malo potrudi.

Mrzim gotovane. Nemoj da odaješ najsočnije elemente priče suviše lako, ili suviše rano. Znaš koliko je glupo kad se izlaneš, pa posle nije zanimljivo. Neka se čitalac potrudi da upregne maštu i sastavi deliće slagalice. Pa se onda iznenadi.

Daj mu nagoveštaje, malo po malo, i on će biti zadovoljan kada se izbori sa problemom i ponosan kako je sve to sam sastavio. Uradi detaljnu karakterizaciju svojih likova koji pričaju priču. Kako to da uradiš, pogledaj ovde. To je jedna od standardnih vežbi u online radionicama pisanja. Dobro upotrebljeni nagoveštaji su osnova svake sjajne kratke priče.

Počni blizu kraja.

Kako to? Kraj svake priče je obično vrhunac svake drame. Da bi pojačao dramsku napetost u svojoj priči, vrlo je važno da započneš priču blizu samog kraja. Kad su se događaji i radnja već zahuktali. To će dati snažan podstrek tvojim događajima i radnji, i ostaviti publiku bez daha u napetosti i iščekivanju kraja.

Pojačaj želje i strasti svojih likova.

Kurt Vonegut je jednom rekao da u jednoj priči “svaki lik želi nešto, makar to bila i čaša vode”. Čak i čaša vode može biti od životnog značaja, ako naš lik umire od žeđi, ili je na smrt bolestan. Osiguraj da sveki tvoj lik želi nešto, čak i sporedni epizodisti. Tako će tvoja priča biti – dramatična.

Smrt je najbolji biznis.

Hm. U knjizi “Pregovori sa smrću”, Margaret Atvud je napisala da svako kreativno pisanje vodi ka nekoj vrsti smrti. Valjda je to tačno. Ne moraš da umreš samo fizički, ima bezbroj drugih načina. Ali stvarna, fizička smrt je najstrašnija. I svako pitanje života i smrti. Ima li toga u tovjoj priči?

Ne zaboravi sudbinu.

Kada tvoji likovi deluju pod prstom sudbine, ili kada ih progone demoni iz prošlosti i melju im živote, priča strašno dobije na težini. Uvek je dobro da postji neka takva tajna. Svi ih imami, samo što to krijemo kao zmija noge. I eto drame.

“Profesore, neću da moj junak umre na kraju. Neću. Ne mogu. Nije fer”. Ovo mi je napisala pre par meseci jedna polaznica online radionice kreativnog pisanja. Radili smo na njenoj kratkoj priči, na samom efektnom, emocionalnom i logičnom završetku izuzetno dobrog pisanja.

Ali ona neće. Ni po koju cenu. Nije htela da joj lik umre na kraju, iako je napisala fantastičnu priču. I tako je njena priča imala happy end. Mrzeli su je svi odreda, i pljuvali po priči.

Ali ona jednostavno nije htela da umre sa svojim junakom.

Pošteno.

 

Usavrši svoje pisanje.

darko profil 3 cb

Ja sam prof. dr Darko Tadić, i već 20 godina se bavim pisanjem, copywriting-om i komunikacijama.

Da li je pisanje tvoj život, tvoja strast, muza koja neće da te ostavi na miru? Ako jeste, onda iskoristi priliku i usavrši svoje pisanje. Radionice kreativnog pisanja služe upravo za to!

Pridruži nam se na sajtu kreativnog pisanja i uživaj zajedno sa nama!

SAZNAJ VIŠE

 

Ako ti se sviđa, podeli...

Komentari

Scroll Up