Kako sam napravio uspešan blog?

“Kada su studenti jedne Tai-Chi škole iz Kine pitali svog majstora koja je tajna njegove dugovečnosti i zdravlja (imao je blizu 100 godina), on se samo nasmejao i pokazao ljude na ulici oko sebe: Vidite sve ove ljude ovde? E, radio sam sve suprotno od onoga što oni rade”.

Dakle, kako napraviti uspešan blog? Mnogi prijatelji i pratioci sajta mi postavljaju ovo pitanje. I sam sam napisao više članaka na ovu temu, baveći se različitim aspektima poslova koje jedan bloger mora da ima na umu kada otvara blog i počinje da piše na njemu. Pogotovo ako imaš na umu blog koji je posvećen kreativnom pisanju, što mene pre svega interesuje. Nije me zanimalo da napravim protočni bojler škrabanja o svemu i svačemu koje niko zapravo i ne čita, samo da bi zadovoljio svoj ego (većina blogova danas), niti me zanimaju teme kao što su dnevna politika, kuvanje, astrologija, popularna psihologija i slične teme. Kao ni vođenje ličnog dnevnika u formi mudrovanja tuđim citatima. Što većina voli. Ja nisam hteo da budem većina. Oduvek sam pišao uz vetar. Ako nisi takav, onda nemoj dalje da čitaš. Ovaj tekst sigurno nije za tebe.

Hteo sam da napravim blog i radionicu kreativnog pisanja za ljude koji vole da pišu, koje interesuje pisanje kao forma kreativnog izražavanja, i koji žele time ozbiljno da se bave. Izgledalo je kao besmislen zadatak u svetu u kome se čini da svako ko ima olovku i tastaturu piše, otvara blog, ili hoće da izda knjigu. I za inat interentu gde postoji gomila besplatnih saveta, alata, škola, radionica i čega sve ne na ovu temu.

Zašto sam tako naopak? I kako sam to sve uspeo, uprkos brojnim savetima i trikovima? Evo kako.

Prvo pravilo: posećenost sajta (saobraćaj ili “traffic”). Ovo je bila najveća enigma. Oči mi ispadoše od čitanja saveta raznh gurua na ovu temu. Gomila nesposobnih blogera napisala je još veću gomilu besmislenih tekstova o tome kako napraviti uspešan (čitan i posećen) blog, uz pregršt kojekakvih čudesnih marketinških trikova (SEO, …EO,), uz pomoć raznih gurua i uticajnih ovih-onih likova, bla, bla…

I onda sam ukapirao: sve je to manje više besmisleno. Rat sa vetrenjačama. Nikakav marketing ti ne može pomoći ako to što pišeš ne valja ni pet para. Kao i u životu, ljudi uvek sami nađu ono što ime treba. Pre ili kasnije. Ako ti sajt nije od nekih gore pomenutih tema za masovnu mediokritetsku konzumaciju, onda shvatiš da je i tvoja publika onakva kakav si i ti. Prosto ko pasulj. To je prva dilema koju sam morao da rešim. Piši kvalitetno i usmeni marketing će dalje odraditi svoje. Možda ti to zvuči glupo, ali rekoh ranije: jesam naopak možda i staromodan, ali ne postoji nikakav marketing koji će prodati lošu robu. Moja publika to radi umesto mene. Ne zato što ih varam nekom čudesnom tehnikom, već zato što to jednostavno žele.

Drugo pravila: sadržaj. Najbolji marketing za povećanje saobraćaja i sticanje publike koji možeš da imaš su tvoji tekstovi. Sadržaj. Kvalitet tvog pisanja na odabrane teme koje te interesuju. Da li oni vrede da ih čitaju milioni ljudi? Uvek zapamti da svrha sadržaja jeste da on obezbedi vrednost za druge ljude. Da li si u stanju da obezbediš takav sadržaj?

Kada sednem da pišem uvek zamislim kako stojim na bini ispred miliona ljudi. I onda se zapitam: Šta ja imam da kažem ovim ljudima? Ako njih milion provede 5 minuta na mom sajtu, to znači skoro 10 ljudskih života godišnje. Da li je to vredno mog pisanja? Iskreno verujem da ovakav način razmišljanja pomaže da napravim dobar sadržaj.
Zato uvek piši iz sebe, budi svoj, čak i kada te hejtuju, tako ćeš uvek biti originalan, što god to značilo.

Uvek misli na efekat koji tvoje pisanje ima na druge ljude. S obzirom da pišem o kreativnom pisanju, imam svoju školu pisanja u obliku raidonica, želim da moje pisanje menja ljude na bolje. Želim da i oni otkriju kreativnost i dar za pisanje u sebi, da prošire svoju svest, i da im pomognem da eliminišu strah iz njihovih života. Ako moje pisanje ne menja način na koji misle, delaju i pišu, onda vrednosti u mom pisanju nisu prenete adekvatno.

Kada se fokusiraš na pružanje pravih vrednosti, umesto da gubiš vreme na piskaranje o svemu i svačemu, i što će većina da zaboravi istog trenutka (ako uopšte i pročita), tvoji čitaoci će to primetiti. Zašto? Zato što su kvalitete i prave vrednosti univerzalna stvar. Vrlo je teško da ih napraviš, ali će se zato dugoročno uvek isplatiti i povećati posećenost tvom blogu. Ako se to ne dogodi, onda verovatno tvoje pisanje to i ne zaslužuje. Zato se uvek potrudi da daš najbolje od sebe.

Treće pravilo: stvaraj univerzalno i večno.

Iako i sam ponekad pišem o aktuelnim događajima, većina onoga što pišem ima svrhu da bude bezvremenski. Svestan sam da sve što napišem danas možda će se čitati sutra kad više ne budem na ovoj planeti. Ljudi još uvek citiraju Aristotela zato što su njegove ideje večne i uniberzalne, iako on već 2300 godina nije živ. Razmišljam kako moj rad može uticati na buduće generacije, da li će to nešto značiti mojim potomcima?

Trudim se da izbegnem trendove i aktuelne događaje u mom pisanju. Ratovi, katastrofe, i korumpirani političari su sa nama već hiljadama godina. Ima mnogo onih koji već pišu o tome, ne da mi se da budem još jedan od njih.

U smislu povećanja publike na blogu, ovakav bevremenski sadržaj stvara dublje veze nego trendovsko pisanje o aktulenostima i zanimljivim trivijalnostima. Ovo poslednje će brzo biti zaboravljeno. Mi zaboravljamo jučerašnje vesti, ali uvek pamtimo stvari koje nam nešto znače. Zato se uvek trudim da pišem o značenjima a na o događanjima.

Četvrto pravilo: na prvom mestu pišem za ljude, a tek onda za kompjutere. Mnogo je toga napisano o optmizaciji bloga za pretraživače na netu. Kao, to je struka koja ti pomaže da te drugi nađu u okeanu informacija na Mreži. Moja strategija je da sam uglavnom ignorisao sva ta mudrovanja. Zašto? Zato što pišem za ljudska bića, a ne kompjutere.

Pišem onda kada imam nešto važno da kažem. I pišem onoliko dugačko koliko je potrebno da to kažem, na jasan, kocizan i razumljiv način. Neki blogeri kažu da je bolje da pišeš kraće postove (500-700) reči i da ih objavljuješ 20x nedeljno. Moj tipičan post je uglavnom duplo duži. I objavljujem 4-5 puta nedeljno.Šta reći? Mada se u načelu slažem sa nekim od strategija ovih stručnjaka, to se kosi sa mojom koncepcijom i idejom pisanja. Nemam nameru da piskaram koješta u malim dozama da bi zadovoljio kompjuter. Oni koji stvarno žele da nešto saznaju uvek čitaju vredne postove, bez obzira na dužinu, ili ih sačuvaju za kasnije čitanje.

Peto: Neka tvoja publika zna ko si ti. Moj život i moje pisanje su tesno isprepleteni tako da ih je nemoguće razdvojiti. Kada me neko čita na mom sajtu/blogu, on će sasvim sigurno ubrzo doznati ko sam ja u stvari. Iako se svaka osoba uvek menja, zri i raste, ona osnovna slika o meni je tačna. Kada znaju ko sam ja, moja publika može lakše da razume kontekst mog pisanja, što znači i veću vrednost tekstova za moje čitaoce.

Uz svo poštovanje privatnosti, ne marim mnogo za to, jer kada pišeš uvek pišeš javno. Poštujem tuđe pravo na privatnost i motive koji stoje iza takve odluke. Ipak, mislim da ovakva potreba za blogerskom privatnošću svoj koren ima u želji da se zaštiti ego i potreba da se prikrije strah. A strah je nešto što ne želim u svom životu. Mislim da je sasvim u redu da publika voli li ne voli moje tekstove. Pokušaj da budeš perfektan nije ništa drugo nega kuća od karata, koja će se pre ili kasnije sigurno srušiti.

Mislim da mogućnost da me publika upozna, pruža mnoge dragocene prednosti. A najviše da izgradi bliske veze sa mojim čitaocima i ljudima koji slično misle. Prijateljstvo i razumevanje, čak i kada različito mislimo je ključna stvar. Komunikacija među jednakima je uvek najbolja vrsta komunikacije. A to uvek znači i veća čitanost i posećenost na blogu.

Šest. Novac ima svoje mesto. Oni koji žele da naprave profi blog i da žive od svog pisanja, uvek misle kako da zarade novac, I to je u redu. Novac je koristan jer ti daje jednu vrstu slobode u ovom materijalnom svetu u kome živimo. I ja moram da jedem i plaćam račune. Ali, novac je vrlo slab motivator za svakog ko stvarno želi da se bavi pisanjem. Ja novac vidim samo kao način da ostvarim svoju potrebu da nešto korisno podelim sa drugima.

Mnogi žele da se obogate, postanu slavni i žive udobno od pisanja i bloga. I onda upregnu čitav marketing oko toga. I tako postave koncept “ja i oni”. Ja sam uspešan, a ti nisi. Bogat sam a ti nisi. Ako ne radiš ono što i ja onda si idiot koji zaslužuje da bude na dnu lanca ishrane. Sve je to loše, jer publika to pre ili kasnije vidi. Ne može sve da se naplati. Na mom sajtu dosta toga ima i za džabe, jer ljudi žele da vide tvoje iskrene namere da im pomogneš, pre svega.

I na kraju, šta je suština uspešnosti svakog bloga?

Napraviti uspešan blog ili sajt, je vrlo izazovna misija. Naročito ako nemaš iskustvo sa računarskim tehnologijama i internetom. Srećom, ove veštine se vremenom nauče. Da bi bio dobar i uspešan bloger, stvarno ne moraš da budeš astronaut.

Za uspešan blog, naročio ako misliš da ti on donosi novac, potreban je pre svega jeziv fokus, ogroman rad, čelična disciplina i vera u sebe.

Druga ključna stvar bez koje nema uspešnog bloga jeste – ljubav. Učini najbolje što možeš da pomogneš drugima, iskreno, iz srca, i oni će te razumeti. Postati tvoji prijatelji, pratioci, poštovaoci tvog rada i zajedničkog rasta i učenja.

Ako uopšte i postoji kakv valjan savet posle sveg ovog što sam napisao, onda je ovo najvažniji. “Kucaj, i otvoriće ti se”, zapisano je davno negde tamo.

Pokucaj, ne oklevaj.

 

[section title=””]

Usavrši svoje pisanje, sada!

darko profil 3 cb

Ja sam prof. dr Darko Tadić, i već 20 godina se bavim pisanjem, copywrting-om i komunikacijama.

Da li je pisanje tvoj život, tvoja strast, muza koja neće da te ostavi na miru? Ako jeste, onda iskoristi priliku i usavrši svoje pisanje. Radionice kreativnog pisanja služe upravo za to!

Ako si početnik u pisanju, nauči osnovne tehnike zanata pisanja, osnove dramaturgije izgradnje likova, postavke, tehnike pričanja priče.

Želiš da postaneš profesionalni pisac i da živiš od pisanja? Imaš svoj blog i voliš da pišeš?  Nauči sve o copywriting-u, pisanju za  Blog i Interent, freelancer poslu, i pisanju za biznis. Radionice pisanja će ti u tome pomoći!

[button color=”primary” size=”small” url=”https://www.kreativnopisanje.org/” target=”self”]SAZNAJ VIŠE[/button]

[/section]

 

Ako ti se sviđa, podeli...

Ostavite odgovor